Tre måsten i ditt personliga brev
Ända sedan flera tusentals år tillbaka, i antikens Grekland, har skickliga kommunikatörer, människor som varit mästare på att övertyga andra, vetat att det finns tre saker som är avgörande för att lyckas i kommunikation. Vare sig det gäller att hålla ett inspirerande tal, lyckas i en löneförhandling eller skriva det vinnande personliga brevet.
Nyckeln till att övertyga, de tre element du inte klarar dig utan i ditt personliga brev är ethos, logos och pathos – trovärdighet, logiska argument och känslor. I det här blogginlägget kommer jag reda ut vad var och ett av orden betyder och ge några enkla exempel på hur du bäst utnyttjar dem i ditt personliga brev. Vi tar dem i tur och ordning.
Ethos – Trovärdighet
Det första elementet, ethos, handlar om trovärdighet. Om dig som person och vilket intryck du ger. Ditt personliga brev är tillsammans med ditt CV din chans att ge ett strålande första intryck och dina ansökningshandlingar måste därför spegla vem du är samtidigt som de signalerar seriositet.
Så hur gör du för att ditt brev ska utstråla trovärdighet? För det första är det viktigt att du anpassar ditt brev efter tjänsten du söker! Visa att du är intresserad av företaget eller organisationen du söker dig till och berätta varför. För det andra rekommenderar jag att du är personlig. Ge inte bara en torr uppräkning av vad du gjort tidigare, utan visa vad du har för egenskaper och hur de passar för tjänsten. Sist men inte minst, se till att helhetsintrycket är bra och att brevet inte innehåller en massa slarvfel. Be gärna någon korrekturläsa dokumenten innan du skickar in dem.
Logos – Logiska argument
Det andra elementet, logos, är argumenten för att du ska få tjänsten. Kort och gott handlar det om att du tar fram de erfarenheter och egenskaper du har som är relevanta för tjänsten och förklarar hur de är användbara. Det absolut bästa är att vara konkret och koppla så mycket som möjligt till den specifika tjänst du söker dig till. Visa att du är påläst!
Pathos – Känslor
Det tredje och sista elementet är pathos, känslor. Att använda känslor i ditt personliga brev handlar inte nödvändigtvis om att berätta en snyfthistoria utan snarare om att på ett personligt sätt berätta om vad du brinner för och varför du vill ha den här tjänsten. Och just att berätta varför , att använda berättelser, är ett av de bästa sätten att väcka känslor på. Varför berättelser är så kraftfulla har jag skrivit mer om här >
Lycka till med skrivandet! Med dessa tre hemliga vapen är jag säker på att ditt personliga brev kommer övertyga de flesta! Och om det inte riktigt blir så bra som du skulle vilja så kan du vara lugn. Vi på CV Gruppen är proffs på övertygande personlig marknadsföring och hjälper dig gärna! Läs mer om våra CV:n och personliga brev här >
Tre måsten i ditt personliga brev är skrivet av Linda Karlsson, CV Gruppen.
Gillade du vad du läste? Sharing is caring! Du får gärna både dela och länka till blogginlägget!
Och du, lycka till med jobbsökandet!