Personliga brev – 12 smarta tips

Att få till ett riktigt bra personligt brev kan vara både svårt och tidskrävande. Vad ska brevet innehålla? Hur långt ska det vara? Hur privat bör jag vara och hur ska jag fånga läsarens intresse redan under de första meningarna? Frågorna kan vara många och därför har vi sammanställt detta blogginlägg. Här får du 12 konkreta tips på hur du får ditt personliga brev att sticka ut från mängden, på rätt sätt.

 

1. Se över ditt CV

Det första och kanske allra viktigaste tipset handlar faktiskt inte alls om ditt personliga brev, utan om ditt CV. Med ett korrekt utformat CV kan du lägga fokus på rätt delar i ditt personliga brev, utan att vara rädd för att missa något. För att möjliggöra ett bra fokus i ditt brev och för att få plats med de kommande elva tipsen, behöver ditt CV struktureras upp på ett väl genomtänkt sätt.

Tiden då ett CV endast skulle vara en uppräkning av dina tidigare arbeten och utbildningar är sedan länge över. Se till att få med en ordentlig profilbeskrivning där du lyfter dig själv som yrkesperson. Arbeta med koncisa och kärnfulla arbetsbeskrivningar där du lyfter ansvarsområden, resultat och vad du har utvecklat. Lyft din spetskompetens, välj en tydlig struktur och formge allt på ett attraktivt sätt. Lyckas du bra med detta kommer du inte behöva berätta hela din historia i det personliga brevet. Istället kan du lägga ett betydligt större fokus på varför du vill till det specifika företaget, vad du kan bidra med just där och varför just din profil passar så bra för den nya tjänsten. Detta är nämligen nyckeln till ett bra fokus i det personliga brevet.

Känner du dig osäker på hur pass bra ditt nuvarande CV är kan du maila det till oss på kontakt@cvgruppen.se. Vi tar då en titt på ditt CV och återkommer med helt kostnadsfri feedback. Känner du redan nu att det finns möjlighet till stora förbättringar så hjälper vi dig gärna med att strukturera upp, skriva och formge ett nytt CV till dig. Du kan läsa mer om våra CV-paket här >

 

2. Använd inget standardbrev

Att använda samma typ av brev till flera olika tjänster är ingen bra idé. Ett viktigt och övergripande fokus i ditt personliga brev bör istället vara att anpassa brevet till den specifika arbetsplatsen. Varför vill du arbeta just där? Vad kan du bidra med? Varför passar just din profil så bra för den specifika tjänsten? Har du dessa frågor i bakhuvudet medan du skriver ditt personliga brev kommer du med största sannolikhet skapa ett brev med hög relevans för din läsare.

 

3. Läs annonsen på djupet

Finns det en jobbannons till tjänsten du ska söka är detta en stor fördel för dig. Till de flesta tjänster har rekryteraren en “drömprofil” som ofta, direkt eller indirekt, beskrivs i jobbannonsen. En annons kan därför fungera lite som ett “facit” till vad för sorts person företaget letar efter. Detta ska du självklart utnyttja.

Innan du börjar skriva bör du alltid läsa igenom jobbannonsen flera gånger. När det sen är dags att börja skriva så gör detta utifrån den profil som du nu vet att företaget söker. Självklart ska du inte hitta på erfarenheter eller egenskaper, men annonsen är ett bra hjälpmedel för dig att hitta fokus och relevans i de exempel som du väljer att lyfta fram.

 

4. Beskriv hur dina egenskaper passar in i tjänsten

I annonsen som du precis har läst igenom efterfrågas ofta speciella personliga egenskaper. Tre exempel på sådana hade kunnat vara: resultatinriktad, energifylld eller noggrann. Ägna ett stycke i brevet åt att resonera kring hur dina personliga egenskaper överensstämmer med de som står i annonsen.

 

5. Beskriv ett beteende

Att bara rada upp egenskaper gör sällan ett starkt intryck. Försök istället att koppla ihop en egenskap med ett beteende. Exempel: Jag är en person med mycket energi. Detta innebär att jag ofta tar initiativ till nya projekt och hejar på mina kollegor den dag då deras motivation inte riktigt räcker till.

 

6. Länka samman då och nu

Ditt CV har redan listat vad det är du har gjort tidigare. Kanske har du jobbat som säljare tidigare, men nu söker du ett jobb som lärarvikarie. Stort hopp? Nej, inte om du tänker igenom de gemensamma nämnarna. Exempel: Tidigare har jag främst arbetat som säljare. Jag har uppskattat det eftersom att det involverar mycket kontakt med människor. Jag uppskattar att bemöta olika människor utifrån deras olika behov. Detta tror jag kommer vara till stor användning i tjänsten som lärarvikarie.

 

7. Fånga läsarens intresse

Detta gäller hela texten men lägg lite extra krut på de första meningarna. Kan du ställa en retorisk fråga? Beskriva din främsta styrka? Våga var kreativ, men håll dig givetvis till ett professionellt och korrekt språk. I detta blogginlägg kan du läsa mer om hur du bäst inleder ditt personliga brev.

 

8. Fråga en kollega hur hen upplever dig i en arbetssituation

Detta skapar bra innehåll till ditt personliga brev. Använd till exempel formuleringen Kollegor beskriver mig som… Har du möjlighet och känner dig bekväm med att fråga din chef är det också toppen!

 

9. Anpassa längden

Ett brev bör inte vara längre än en A4 sida. En bra riktlinje kan vara 60-80% av en A4.

 

10. Gör det lätt för den som läser

Känslan av en hel sida text med storlek 8 med dålig grammatik skapar en ”åh-nej-känsla” hos läsaren. Undvik detta till varje pris! Detta gör du bland annat genom att använda ett korrekt språk. Be en vän eller familjemedlem att läsa igenom innan du skickar in. Använd dig av olika stycken i texten och välj kanske ett annat typsnitt till din rubrik.

 

11. Hur vill du utvecklas i tjänsten?

Att besvara denna fråga ordentligt kommer göra att ditt brev sticker ut i mängden. Det räcker inte med att skriva Jag vill utvecklas i tjänsten. Detta ser vi alltför ofta i de personliga brev som vi på CV Gruppen läser igenom. Det betyder ingenting om du inte gör det mer konkret. Exempelvis: Jag vill utveckla mitt ledarskap i tjänsten som… speciellt min förmåga att använda mig av situationsanpassat ledarskap eftersom…  Ägna ett par meningar åt detta.

 

12. Avsluta på rätt sätt

Jag hoppas på ett personligt möte där jag har möjlighet att presentera mig närmare – fungerar bra. Om du skickar en spontanansökan, det vill säga där det inte finns en annons bör du föreslå ett sätt att följa upp brevet. Exempel: Jag hoppas att min erfarenhet låter spännande för er. Hör av er om min erfarenhet passar bra in på den profil ni söker.

Lycka till med skrivandet och nästa drömjobb!




Personligt brev-tips är skrivet av Klara Berg och Simon Håkansson, CV Gruppen.

Gillade du vad du läste? Sharing is caring! Du får gärna både dela och länka till blogginlägget!
Och du, lycka till med jobbsökandet!