Personligt brev – Exempel

Du har fått syn på en jobbannons. Känslan som infinner sig då du läser annonsen är överväldigande: Det här jobbet vill du ha! Krav på tidigare erfarenheter och personlighetsdrag passar perfekt in på hur du ser på sig själv. Timing, plats och arbetstimmar är perfekt. Du måste helt enkelt söka jobbet. Och kamma hem det!

När du går igenom gamla dokument på datorn hittar du ett CV som du borde kunna använda dig av. Nu återstår bara det personliga brevet. Men hur ska du komponera ihop ett personligt brev på bästa sätt? Vad ska det innehålla? I det här blogginlägget hjälper vi dig på vägen och ger dig konkreta exempel på ett bra personligt brev.

Att skriva ett personligt brev tar så klart lite tid. Du ska skapa formuleringar som visar på ditt engagemang inför tjänsten i kombination med att berätta om tidigare, relevanta arbetserfarenheter i konkret text. Ett riktigt bra personligt brev är därför inte gjort i en handvändning. Men – krångla inte till det i onödan!

 

Personligt brev exempel – Förutsättningar

I detta blogginlägg utgår vi från att du ska söka tjänsten som butikschef på en välkänd klädesbutik. Du har jobbat som butikschef tidigare, men aldrig på det här företaget. I tre steg ska vi ta oss igenom de viktigaste delarna som krävs för att lyckas skapa ett attraktivt personligt brev. Men innan vi börjar skriva så ska vi läsa och läsa om. Fundera och analysera.

 

Steg 1. Läs jobbannonsen & markera viktiga ord

Att noggrant läsa igenom jobbannonsen är en viktig del av processen mot ett bra personligt brev. Lyckas du analysera annonsen på rätt sätt, kommer du sedan med lätthet själv kunna författa ett riktigt proffsigt personligt brev specialskrivet till nästa drömjobb.

När du läser igenom annonsen, var speciellt uppmärksam på viktiga ord, vilket innebär ord som beskriver kompetens som efterfrågas eller egenskaper som det är önskvärt att personen som söker jobbet har. Var även uppmärksam på ord som ofta återkommer, för att minst en gång nämna dessa i ditt brev.  (I denna annons ser vi att orden driven, operativt ansvar och inspirerande – är tre ord som ofta återkommer.)

Jobbannons med markerade ord i orange:

Vi söker en driven och inspirerande butikansvarig till vår butik i Malmö.  Personen vi söker ska ha en god känsla för kundbemötande och service i butik, samt självklart ha ett stort intresse för mode och stil!

Som butiksansvarig hos oss har du det operativa ansvaret för att leda och fördela det dagliga arbetet i butiken. Du ansvarar för butikens bemanning, ser till att alla ansvarsområden sköts enligt företagets högt ställda krav på god ordning och inspiration i butiken. På företaget arbetar vi aktivt med försäljningen och har mycket kontakt med våra kunder. För att ge bästa tänkbara service delar du vårt stora intresse för mode och skandinavisk design.

Våra butiksansvariga arbetar operativt tillsammans med sin personal i butiken. Du är skicklig på att bygga relationer till andra på ett genomtänkt sätt, samtidigt som du är självgående och driver dina och andras arbete framåt. Vidare har du ett intresse för att arbeta med människor och du har inga problem att jobba under tidspress. Du är en inspirerande och idérik lagspelare som skapar en god stämning i butiken.

Du ansvarar för butikens rapportering, budget, personal och schemaläggning samt uppföljning av nyckeltal. Administration faller sig naturligt för dig. Du är även den naturliga kommunikationskanalen mellan butik och huvudkontor. Tjänsten är 40 timmar/vecka och du arbetar varierande arbetstider och arbetsdagar.

Din bakgrund: Vi ser att du lägst har gymnasiekompetens och gärna ytterligare utbildning inom försäljning eller service. Du har också minst 3–4 års arbetslivserfarenhet från klädaffär, service- eller detaljhandel, gärna med någon form av avdelnings- eller enhetsansvar. Servicen har du i blodet och goda kunskaper i engelska är ett krav. Kunskaper i danska, norska och tyska är meriterande, men inte nödvändiga.

Steg 2. Skapa en checklista med de ord som du har markerat

När du har läst igenom annonsen och markerat viktiga ord och delar så är det bra att sammanfatta de markerade delarna i en checklista. Checklistan för ovanstående annons skulle kunna se ut så här:

  • En driven och inspirerande person
  • God känsla för kundbemötande
  • Kommer att inneha operativt ansvar för dagligt arbete i butiken
  • Ordningsam, självgående och drivande
  • Bra på att bygga relationer
  • Duktig på att kommunicera
  • Duktig på administration
  • Har tidigare arbetslivserfarenhet

 

Steg 3. Sätt i gång med skrivandet!

När checklistan är färdig använder vi den som en grund för det personliga brevet. Målet är att använda varje del av listan och koppla samman den med en personlig egenskap, eller en berättelse från ditt tidigare arbetsliv.

Exempel:

  • En driven och inspirerande person

Hur relaterar detta till mig? Jo, jag har lätt för att få med mig andra när jag väl sätter igång med en uppgift, och märker att det ofta blir väldigt bra, samtidigt som min entusiasm smittar av sig på kollegor.

Delen från checklistan kombinerat med din personliga reflektion ovan skulle därför kunna skapa följande exempel på meningar till det personliga brevet:

Jag är en person vars inre drivkraft och engagemang är synlig, vad jag än tar mig för. När jag driver ett projekt är det lätt för andra att haka på och jag har flera exempel på hur jag genom mitt genuina engagemang har inspirerat andra.

Genom att arbeta med checklistan enligt ovan skapar vi sakta men säkert delar som vi sedan kan sätta ihop till ett färdigt brev. Så här skulle det kunna se ut:

Hej!

Att ge god service och överträffa människors förväntningar har varit en röd tråd genom hela min karriär. Jag har flera års erfarenhet av arbete i klädbutik, bland annat från min nuvarande anställning på Åhléns och min tidigare tjänst i en jeansaffär i London. (Tidigare erfarenhet – Check!)  Från dessa två tjänster har jag utvecklat ett servicepräglat tankesätt som idag är en mycket naturlig del av mig. Det viktigaste i mötet med kunden är i min mening att snabbt etablera en relation och att både lyssna in och kunna komma med förslag till kunden utifrån detta. Att jag dessutom snabbt lär känna mina kollegor gör att jag enkelt blir en del av ett team. (Bra på att bygga relationer – Check!) (God känsla för kundbemötande – Check!)

I min nuvarande tjänst har jag haft en ledande roll över tre anställda på min avdelning. En viktig del av att inneha ledarrollen i en grupp är enligt min åsikt att kunna inspirera andra. Jag är en person vars inre drivkraft och engagemang är synlig, vad jag än tar mig för. (Orden: driven och inspirera – Check!) När jag driver ett projekt är det lätt för andra att haka på och jag har flera exempel på hur jag genom mitt genuina engagemang har inspirerat andra. Exempelvis då jag i min nuvarande tjänst drev ett projekt i syfte att förbättra butikens skyltning. Ett projekt som blev mycket lyckat och idag har implementerats på samtliga Åhlens-varuhus i landet. (Återigen – en driven och inspirerande person – Check!).

Att utföra mina arbetsuppgifter på ett professionellt sätt är väldigt viktigt. För mig är det exempelvis viktigt att inte förbli stillasittande i mitt jobb. Jag vill att det alltid ska finnas en rörelse framåt, att något är på gång, eller att något förändras till det bättre! I en klädaffär finns det alltid något att göra trots att det för stunden kanske inte finns några kunder. Denna tid brukar jag använda till att gå igenom lager, organisera och naturligtvis alltid se till att butiken ser ordnad och tilltalande ut för kunderna. Detta proaktiva arbetssätt smittar lätt av sig till min omgivning. (Ordningsam och självgående – Check!)

Jag ser fram emot utmaningen som det operativa ansvaret i butiken hos er skulle innebära. Kombinationen av att vara bra på att bemöta människor, samt att leda och organisera arbetet, gör mig till den ni söker. (Ordet: Operativt ansvar – check!) Att min tidigare arbetslivserfarenhet inte har innefattat särskilt många administrativa moment är inget problem för mig. Jag utvecklas ständigt, och om det dyker upp ett problem ser jag helt enkelt till att lösa det. (Administration – check.) Jag ser fram emot att höra mer om och tjänsten och vidare berätta vad jag har att bidra med.

Vänliga hälsningar,

Namn





Färdig! Svårare än så här behöver det inte vara. Det huvudsakliga sytet med att rikta ditt brev så pass mycket mot annonsen är för att skapa en känsla hos läsaren i stil med: “Det här känns ju exakt som den personen vi letar efter”. Tyvärr så söker fortfarande många människor jobb med hjälp av mer generella “standardbrev”. Att stå ut från mängden genom att vara specifik och riktad kommer därför vara en stor fördel när det första urvalet ska genomföras.

Som du ser i brevet ovan behöver inte allt som står i annonsen nödvändigtvis kopplas samman med något du redan kan, eller något du har gjort bra. Se exempelvis meningen som handlar om administration i slutet av brevet. Ibland kan det vara viktigare att visa att du har förmågan att lära dig nya moment snarare än att rada upp allt du redan kan.

 

Viktigt att tänka på!

I vårt exempel skrev vi ett brev till en icke definierad klädesbutik. I verkliga livet söker du självklart jobb till en riktig, definierad arbetsgivare. För att förbättra dina chanser ytterligare så bör ditt brev inkludera ett par meningar om varför du söker dig till just denna arbetsgivare. Vad är det som gör detta företag så intressant? Hur fick du upp ögonen för de? Vad är det som tilltalar dig med företaget, dess värderingar, vision eller mission?

Nu är du redo att skicka in dina ansökningshandlingar. Om du fortfarande upplever det klurigt och svårt att få till det personliga brevet så hjälper vi dig gärna med skrivandet! Använd rabattkoden BLOGG100 för 100 kr rabatt på ditt nya CV och personliga brev.  Läs mer om vår prisvärda experthjälp här >

Lycka till!




Personligt brev exempel är skrivet av Klara Berg, CV Gruppen.

Gillade du vad du läste? Sharing is caring! Du får gärna både dela och länka till blogginlägget!
Och du, lycka till med jobbsökandet!