Jobbansökan – Viktiga tips när du skriver ditt mail
Det är dags att söka ett nytt jobb! Du sitter framför datorn och ska strax skicka iväg din ansökan. Men vad ska du egentligen skriva i mailet till rekryteraren? I detta blogginlägg får du tips på vad du bör och inte bör skriva i mailet till din nästa jobbansökan!
Att tänka på i mailet när du söker jobb:
Rätt fokus och längd
Att hålla sig kort, koncis och relevant är A och O. Short content is king, och detta gäller definitivt i mailet till rekryteraren eller chefen nästa gång du söker ett nytt jobb. I såväl ditt CV som personliga brev (som du bifogar i ditt mail) beskriver du dig själv som yrkesperson. Texten i mailet handlar därför inte om att beskriva dig, utan om att skapa en nyfikenhet och ihågkommelse. Däremot har du inte så mycket plats till ditt förfogande. En text som är längre än en tredjedels A4 är på gränsen till för lång. Se därför till att välja och prioritera textens innehåll väl.
Generell inriktning
Eftersom ditt mail inte bör handla om att beskriva dig som person (detta gör du ju i ditt CV och personliga brev) så bör du istället ha följande generella fokus i mailet:
– Beskriv kort hur du hittade tjänsten och varför du söker den.
– Beskriv kort varför den intresserar dig och varför (övergripande) du tror dig passa så bra.
Observera att ovanstående inte handlar om att rabbla upp massa meriter och exempel på resultat/erfarenheter. Istället bör du besvara frågorna så enkelt och koncist som du bara kan. Använd gärna mjuka värden och försök att väcka en genuin känsla av att detta verkligen är jobbet som du har gått och väntat på, samtidigt som du är just den kandidaten som företaget letar efter.
Personlig referens
Känner du någon på företaget? Har du blivit tipsad av en person som läsaren känner till? I så fall är detta väldigt bra att nämna. En start på ett sådant mail skulle t.ex. kunna se ut enligt nedan:
Hej,
För drygt en vecka sedan drack jag en kaffe med Karin Andersson som arbetar hos er. När Karin nämnde att ni nu söker….
Namnge bilagorna
Ditt CV och personliga brev bör alltid bifogas som PDF-filer. Utöver detta bör du även se till att namnge de på ett snyggt sätt, exempelvis: CV.Förnman.Efternamn och Brev.Förnamn.Efternamn. Namnen på dessa dokument är bland det första som mottagaren ser, så se till att namnge de både korrekt och snyggt.
Vill du ha experthjälp och få ditt CV att sticka ut från mängden? Läs då mer här >
Formalia
Vet du med säkerhet vem som kommer att öppna ditt mail? I så fall kan du absolut inleda ditt mail med ”Hej [namn]”. Tänk dock på att det inte alltid är den ansvariga rekryteraren/chefen som öppnar alla jobbsökar-mail. Skulle så vara fallet är det betydligt bättre att endast inleda med ”Hej”.
Ämnesraden i ditt mail är bland det första som mottagaren ser. Välj därför ett ämne som tydligt visar vad ditt mail handlar om, t.ex. ”Ansökan till tjänst X”
Mailadress och språk
Avslutningsvis vill jag poängtera vikten av att använda ett korrekt och professionellt språk. Korrekturläs ditt mail för att försäkra dig om att det inte finns stav- eller meningsbyggnadsfel. Använd också en mailadress med ett proffesionellt namn. En proffsig mailadress innehåller ditt för- och/eller efternamn alternativt dina initialer följt av en enstaka siffra om detta behövs ur en tillgänglighetssynpunkt. Inget annat.
Jobbansökan – Viktiga tips när du skriver ditt mail är skrivet av Simon Håkansson, CV Gruppen.
Gillade du vad du läste? Sharing is caring! Du får gärna både dela och länka till blogginlägget! Och du, lycka till med jobbsökandet!