Arbetsansökan – 8 tips som förbättrar dina chanser

Dags för ett nytt jobb och nästa steg i karriären? Innan du påbörjar skrivandet av din arbetsansökan tänkte vi dela med oss av några smarta tips. Varje dag hjälper vi människor att skapa kraftfulla, snygga och träffsäkra ansökningshandlingar. Med åren har vi därför blivit rätt så duktiga på att avgöra vad som fungerar och vad som inte gör det. I detta blogginlägg delar vi med oss av åtta tips som definitivt kommer att förbättra dina chanser och snygga till din ansökan. För dig som önskar experthjälp och inte vill skriva allt på egen hand kan du läsa mer om våra CV-paket här >

 

1. Använd annonsen

Vilket övergripande fokus bör du ha i ditt CV och vad ska du lyfta fram i ditt personliga brev? Frågor som dessa behöver inte vara så värst svåra att besvara. Svaren finns nämligen närmare än många tror.

Till de flesta jobb finns det en tillhörande jobbannons. Läser du igenom denna annons noggrant så kan du ofta avgöra vilken profil som företaget letar efter. Oavsett om du skriver ditt CV, ditt personliga brev, förbereder ett samtal eller en intervju, så bör du alltid ha jobbannonsen i ditt bakhuvud. När du väl ska beskriva dig själv är det nämligen en stor fördel att göra detta utifrån den profil som beskrivs och efterfrågas. Självklart ska du inte hitta på erfarenheter eller egenskaper, men en jobbannons är ett bra hjälpmedel för dig att hitta rätt fokus och relevans i de exempel som du väljer att lyfta.

 

jobbansokan-tips

 

I exemplet ovan blir det ganska tydligt vad företaget söker och vilken typ av inriktning din arbetsansökan bör ha. Självklart ska du i detta fall ge exempel på hur bra du arbetar i grupp, du bör visa på något resultat från tidigare projekt som du har lett, samt belysa dina språkkunskaper i engelska och tyska.

 

2. Skapa ett kraftfullt CV

Oavsett om du når en intervju till drömjobbet eller inte, så kan du i stort sätt alltid vara säker på att rekryteraren/chefen har tittat igenom ditt CV. Hur länge personen gör detta beror helt och hållet på dig. Ditt CV är din chans att göra ett starkt och kraftfullt första intryck, så ta hand om den chansen.

Hade du sökt ett jobb för 20 år sedan, skulle en meritförteckning troligtvis varit det som efterfrågats. En meritförteckning är en kortfattad variant av ett CV, men idag förväntas mer än bara information om var och när du har arbetat på olika arbetsplatser. Ett modernt CV bör byggas upp i syfte att belysa dig som yrkesperson med relevans för den nya, tänkta tjänsten. Nedan kommer några tips på vad du inte får glömma när du skapar ditt CV:

– Arbeta med design och formgivning. Ett professionellt, stilrent och snyggt CV kommer att förbättra dina chanser.

– Försök att få med en profilbeskrivning där du kortfattat belyser dina spetskompetenser samt dig själv som yrkesperson.

– Beskriv vad du har arbetat med, ansvarat för, samt berätta om viktiga resultat kopplade till de tjänster som är av störst relevans för ditt nya, tänkta jobb.

– Var inte rädd att lyfta fram engagemang utanför jobbet som t.ex. förtroendeuppdrag, ideellt- och/eller föreingsengagemang. Detta anses av många vara likvärdigt med traditionella arbeten.

Mycket mer än så här ska vi inte gå in på själva CV:t i detta blogginlägg. Det finns andra bra inlägg i bloggen som belyser just det. Det viktigaste att ta med sig är att inte stressa igenom CV:t, eftersom det i många fall kan få en avgörande roll för din framtid. Vill du ha experthjälp med att skapa ett kraftfullt och snyggt CV kan du läsa mer här >

 

3. Gör ditt personliga brev unikt

Ditt personliga brev är din chans att visa läsaren varför du söker den specifika tjänsten och varför du tror dig passa så bra. Att ansöka med ett standardiserat brev där du allmänt beskriver dig själv är alltså inget vi rekommenderar. Behöver du lite tips på hur du kan göra ditt personliga brev just personligt, unikt och skräddarsytt till den specifika tjänsten så rekommenderar jag detta blogginlägg >

 

4. Filformat och namn

Innan du ska skicka in din arbetsansökan är det dags att namnge dina dokument. Tänk på att namnen ofta är det första som läsaren ser, så välj ett snyggt och logiskt namn, t.ex:

CV.Förnamn.Efternamn

Brev.Förnamn.Efternamn

Tänk också på att alltid skicka in dina dokument som PDF-filer. Då försäkrar du dig om att de alltid ser lika dana ut, oavsett vilken enhet mottagaren öppnar de ifrån. Din layout och innehåll kommer inte att hoppa runt, samtidigt som du slipper gröna och röda streck från diverse rättstavningsprogram.



5. Mailet till din ansökan

Skickar du in din ansökan via mail? I så fall har du ytterligare en kontaktyta att utnyttja. Texten i mailet bör inte handla om att beskriva dig som person (detta gör du ju i ditt CV och personliga brev), utan om att skapa en nyfikenhet och ihågkommelse. Ett bra fokus i ditt mail bör kretsa kring:

– Beskriv kort hur du hittade tjänsten och varför du söker den.
– Beskriv kort varför den intresserar dig och varför (övergripande) du tror dig passa så bra.

Vill du ha fler tips på hur du bör komponera ditt mail så hittar du det i detta blogginlägg >

 

6. Se över ditt digitala varumärke

För varje dag som går blir det vanligare och vanligare att rekryterare även tar en titt i sociala medier eller gör en Google-sökning på ditt namn. Se därför till att vara medveten om hur dina offentliga profiler ser ut och vilket intryck de ger. Facebook och Linkedin är de två vanligaste sociala medier som används för detta syfte och båda två har enkla inställningsmöjligheter för din offentliga profil (den profil som är synlig för personer som inte är dina kontakter/vänner). Gå igenom dessa inställningar och välj noggrant ut vilket innehåll som ska synas eller inte synas. Generellt brukar vi rekommendera att välja någon form av “medelväg” gällande dina offentliga profiler. Att “öppna upp” din profil totalt rekommenderar vi lika lite som att stänga den helt.

 

7. Presentera dig

Ett enkelt sätt att stå ut från mängden är genom att ringa upp rekryteraren eller chefen och presentera dig själv. Ta reda på vem som är ansvarig för rekryteringen. Finns det inget telefonummer i annonsen så är det ofta bara att ringa till företagets växel och be de koppla dig till rätt person.

När du väl kommer fram är det viktigt att du utnyttjar dina sekunder på bästa sätt, eftersom du bör hålla dig kort, koncis och relevant. Presentera dig snabbt, understryk ditt intresse och ställ gärna några väl valda frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen. 

Förbered dig innan så att ditt samtal känns både genuint och ärligt. Gör du detta så har du på ett enkelt sätt stått ut från majoriteten av de sökande. Samtidigt har du visat på både engagemang och vilja.

 

8.  Förbered dig för en intervju

Förhoppningsvis har du nu gjort ett så pass bra intryck att du blivit kallad till en intervju. Om så är fallet är det viktigare än någonsin att du förbereder dig väl. I följande två blogginlägg får du viktiga tips inför nästa arbetsintervju. Lycka till!

Bli en stjärna på intervjun med STAR-tekniken >

Intervjufrågorna du kan räkna med att få på arbetsintervjun >




Arbetsansökan – 8 tips som ökar dina chanser är skrivet av Simon Håkansson, CV Gruppen.

Gillade du vad du läste? Sharing is caring! Du får gärna både dela och länka till blogginlägget!
Och du, lycka till med jobbsökandet!